Snelste RC Jet vliegtuig ter wereld

Snelste RC Jet vliegtuig ter wereld

Het snelste afstandbestuurbare vliegtuig ter wereld vliegt 727 km/u en verpulverd het vorige record. Het turbine aangedreven JET vliegtuig wordt bestuurd door de Duitser Niels Herbrich en die was ook verantwoordelijk voor het vorige wereldrecord.

De opkomst van de betaalbare turbine motor heeft de RC vliegtuig wereld op zijn kop gezet. Vergeleken met enige jaren geleden zijn we geëvolueerd van propeller aangedreven vliegtuigen tot supersnel aangedreven turbine motoren. Dit heeft ook zichtbaar verandering gebracht in het uiterlijk van bestuurbare vliegtuigjes. Vroeger waren RC-vliegtuigen log en hadden gigantische vleugels om dat gevaarte in de lucht te houden. Met een turbine motor is dat niet meer nodig. Dit is echter geen kinderspeelgoed en is zeer zeker niet voor iedereen weggelegd.

 

Guinness World Record

Ten tijde van Niels Herbrich zijn eerste wereldrecord vloog hij 707 km/u in een turbine aangedreven vliegtuig. Dit was in 2013 op het WLP Ballenstedt vliegveld in Saxony-Anhalt te Duitsland. Tegenwoordig is Niels in training om het vorige record officieel weg te poetsen. De eerste testen zijn fenomenaal, omdat er een snelheid van 727 km/u is aangeraakt. Dit is echter nog niet officieel door Guinness getoetst. Vooralsnog staat het oude record dus nog in de boekjes.

 

Stroomlijn vliegtuig

Om het RC vliegtuig zo gestroomlijnd mogelijk te maken is er geen landingsgestel aangebracht en landt gewoon op zijn buik. Via een katapult constructie wordt het vliegtuig gelanceerd. Uiteraard is het model zo licht en stabiel mogelijk geconstrueerd met de huidige moderne technieken. Het vliegtuig is van de bovenkant fel van kleur, zodat het vliegtuig gemakkelijk te identificeren is middels de antenne op de afstandsbediening. De onderkant is voor het visuele aspect donkergrijs gemaakt. Zo lijkt het namelijk het meest op een echt vliegtuig.

 

Specificaties turbine

De turbine motor welke zorgt voor de aandrijving betreft een Behotec JB 180 Gold Edition Turbine. De enorme stuwkracht duwt het vliegtuig met een aanloop van zo'n 10 km in de lucht. Daarna stijgt het vliegtuig nagenoeg verticaal verder omhoog om in de juiste luchtstroom te komen. Binnen enkele seconden is het vliegtuig met een lengte van ongeveer 1 meter, slechts een stipje aan de horizon. Zelfs zo hoog dat de felle kleur met het mensenoog niet meer te zien is. De JB 180 turbine heeft een toerental van 120.000 RPM en produceert een stuwkracht van 190 Newton.

 

De toekomst

De volgende uitdaging wordt natuurlijk om met een radiografisch bestuurbaar vliegtuig de geluidsbarrière proberen te doorbreken. Met de komst van de turbine lijkt dit een kwestie van tijd. De snelheid van geluid is op zeeniveau ongeveer 1225 km/u. Dan zou je denken dat je dan eenvoudigweg twee Behotec 180 turbines op vliegtuig monteert en klaar is kees. Helaas, zo werkt het niet. Het vliegtuig zou niet bestand zijn tegen de enorme luchtweerstand bij dit soort snelheden en in stukken breken. De enige oplossing: terug naar de tekentafel en een compleet nieuw vliegtuig ontwerpen.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.